,,Tablets hebben de markt drastisch veranderd, niet zozeer door de pc-verkopen te kannibaliseren, maar door computergebruikers eerder tot de aanschaf van een tablet te verleiden dan ze aan te zetten tot een vervangingsaankoop voor hun oude computer”, aldus hoofdanalist Mikako Kitagawa van Gartner. ,,Ooit voorzagen we dat consumenten een pc en een tablet naast elkaar zouden gebruiken. Nu gaan we er van uit dat pc’s worden opgebruikt, waarna er een tablet voor in de plaats komt.”
Hewlett-Packard was net als in het vierde kwartaal van 2011 de populairste computerfabrikant met een marktaandeel van 16,2 procent. Het bedrijf verkocht ruim 14,6 miljoen pc’s. Het Chinese Lenovo was tweede met een marktaandeel van 15,5 procent en de verkoop van bijna 14 miljoen computers. Dell zag zijn marktaandeel dalen van 12,2 naar 10,2 procent, maar wist de derde plek te behouden. Het bedrijf wist meer dan 9,2 miljoen pc’s aan de man te brengen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl